Het venturi-systeem
Dit is het simpele, maar o zo geniale bedenksel komt van de Italiaanse fysicus Giovanni Battista Venturi. Bij vernevelaars wordt het toegepast in het compressor-type. In de vloeistofhouder (ook wel vernevelkamer) zorgt de venturi voor onderdruk waardoor de nevel ontstaat. Het wordt bijvoorbeeld ook veelvuldig in de blaasmuziek toegepast bij de bouw van de leadpipes van trompetten en trombones. Eerder waren er allerhande industriële toepassingen, zoals bijvoorbeeld in de carburateuren van motoren.

De lucht stroomt van links naar rechts. Als u deze figuur 90 graden draait ziet u de venturi die in iedere vernevelkamer zit.
In gebied 1 is de druk hoog en de snelheid laag. In gebied 2 is de druk laag en de snelheid hoog. En in gebied 3 is de druk weer hoog en de snelheid laag. Dit drukverschil wordt weergegeven als ”h” in de afbeelding.
Venturi-effect
In de vernauwing wordt de snelheid van de passerende luchtstroom veel groter en daardoor dus ontstaat op de plek een drukverlaging (verschil in h) volgens de Wet van Bernouilli. In die wet staat onder meer dat toename van de snelheid van een gas of vloeistof gepaard gaat met een drukverlaging van die vloeistof of gas. Leonhard Euler beschreef het als eerste. Door deze drukverlaging verandert de vloeistof in een nevel.
Zichtbaar bij een vernevelapparaat
Bij de compressor-vernevelaars ziet u de venturi in de vernevelkamer ook echt goed. De venturi zelf is gemaakt van blauw kunststof in de verder transparante vloeistofhouder. De plaats komt heel precies, evenals de afstand tussen de inlaat van de samengeperste druk, de lengte en de grootte van de ruimte waar het vervolgens in terechtkomt. De vloeistof die in deze ruimte zit, wordt vermengd/meegezogen met de luchtstroom uit de venturi en wordt vervolgens via de uitlaat naar buiten geblazen. De kracht waarmee de nevel uit de uitlaat komt hangt dus mede samen met de kracht waarmee de compressor de lucht binnen de vernevelkamer brengt (in de venturi) en de vorm zelf.